tisdag 13 november 2012

Fynd i November!

Jag liksom många andra var på den årliga Antik och Samlarmässan i Huskvarna för några helger sedan.
Alltid en rolig tillställning som brukar vara mycket välbesökt. Så var fallet även i år och det var svårt att komma intill borden för att hitta några fynd.
Men man fick försöka att komma fram och se vad som erbjöds.

Fanns mycket fint och otroligt mycket retro. Men priserna var också otroligt höga på ALLT som hade med retro trenden att göra. Fanns säkert många som ville betala högt för dessa saker, men jag satsade istället på keramik från Rörstrand.



Hittade 2 stycken olika alster i harpäls glasyr från Rörstrand. Dels en jätteläcker skål modell större av Gunnar Nylund samt ett större fat av Carl-Harry Stålhane. Kom över dessa båda till ett bra pris i mina ögon. Såg sedan när jag kom hem att jag hade ett likadant fat fast i en annan färgställning, men vad gör det:) Riktigt fina och i mycket fint skick.
Börjar att få en hyfsat stor samling av olika föremål av Stålhane och Nylund nu i olika harpäls glasyrer. Roligt!


Är det någon som vet vad de olika modellbeteckningarna står för och om man kan söka på denna information någonstans? Och varför har inte alla någon modellbeteckning? Som den vita skålen tex! Det står ju bara GN och SWEDEN under. Samt Rörstrand och så de tre kronorna. Var det bara ibland som de märkte med modellbeteckning eller hur kommer detta sig?

Alltid tacksam för svar!


Jag har även lyckats att hitta lite information om den läckra vasen som jag hittade på en loppis för ett tag sedan. Märkt med Riis.
Är tydligen en dansk designer vid namn Georg Mogensen som levde mellan 1918-1987. Känd för sina bruks och prydnadsföremål i stengods. Märkte sina alster med Riis.
Inget större värde i dessa tydligen, men riktigt läcker är den iallafall.

3 kommentarer:

  1. Vad är det som gör att glasyren heter harpäls? Skall den se ut på ett visst sätt eller är det en speciell färg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har inte med färgen att göra, utan bara glasyren.
      Kan vara vilken färg som, är just att glasyren ska skifta lite och så. Vara lite spräcklig och skifta i lite olika färger. Precis som pälsen på en hare:)

      Radera
  2. Oj, så fina saker, synd att inte Huskvarna ligger närmre Stockholm;)

    SvaraRadera